Segmentacja bazy danych

Segmentacja bazy danych to przemyślany podział listy klientów według ściśle określonych kryteriów, mający na celu wyodrębnienie grup odbiorców o podobnych potrzebach, preferencjach zakupowych i zainteresowaniach. Proces ten zdecydowanie ułatwia przygotowywanie kampanii marketingowych i podnosi ich skuteczność. Pozwala bowiem na kierowanie przekazu reklamowego do osób faktycznie nim zainteresowanych, bez tzw. przepalania budżetu. Ponadto ułatwia też późniejszą analizę danych zwrotnych.

Stopień złożoności segmentacji uzależniony jest od potrzeb klienta. Liczba podzespołów powinna być jednak na tyle duża, by jak najszczegółowiej dostosować ofertę do różnorodnej grupy kontrahentów. Dzięki naszym i Państwa danym możemy podzielić bazę danych na segmenty scharakteryzowane przez nawet 100 różnych cech. Serdecznie zapraszamy do skorzystania z naszych usług. W przypadku dodatkowych pytań jesteśmy do Państwa dyspozycji.`

Kryteria segmentacji

Do podstawowych kryteriów segmentacji konsumentów należą dane demograficzne, takie jak np. płeć, wiek czy adres. Istotne są także informacje na temat stanu cywilnego, wykształcenia, zatrudnienia czy zarobków oraz typowe zachowania i preferencje zakupowe. Ponadto istotny jest również status klienta – nowy, potencjalny, obecny i nieaktywny. Jeżeli zaś chodzi o kryteria segmentacji firm to oprócz ich lokalizacji czy obrotów, istotna jest także ich wielkość.

Firmy można bowiem podzielić na:

  • segment SOHO – mali przedsiębiorcy prowadzący zwykle jedno- lub kilkuosobowe biura usługowe,
  • segment SME – małe i średnie przedsiębiorstwa z sektora prywatnego i publicznego,
  • segment CORPO – duże firmy, korporacje.

Należy przy tym pamiętać, że charakterystyka wyżej wymienionych grup będzie się różnić w zależności od segmentacji branżowej. Inaczej bowiem zdefiniowana zostanie mała firma z sektora telekomunikacyjnego, a inaczej z finansowego.