Segmentacja bazy danych w teorii i praktyce. Jak dzielić informacje według kryteriów?

segmentacja bazy danych

Segmentacja to jeden z najważniejszych elementów zarządzania bazami danych i kluczowy czynnik wpływający na osiągnięcie zamierzonych celów biznesowych, np. wzrost sprzedaży.

Kilka słów o segmentacji baz danych

Współcześnie każda firma prowadząca długofalowe działania marketingowe posiada bazę danych. Oprócz danych osobowych, geograficznych czy demograficznych, gromadzone są również informacje dotyczące zainteresowań czy preferencji zakupowych. Ich użyteczność w dużej mierze zależy od tego, w jaki sposób będziemy nimi zarządzać.

Segmentacja pozwala wyodrębnić grupy klientów o określonej specyfice, np. w konkretnym wieku czy o podobnych zainteresowaniach. Dzięki temu można dokonać lepszego targetowania i skierować bardziej dopasowany komunikat marketingowy, który wywoła oczekiwaną reakcję.

Segmentacja bazy danych – po co to robić?

Segmentacja baz danych, polegająca na przemyślanym i uporządkowanym podziale listy rekordów wedle określonych kryteriów, nie tylko ułatwia przygotowanie kampanii marketingowej, ale również podnosi jej skuteczność. Obecnie trudno mówić o efektywności w reklamie bez personalizacji. Segmentacja pozwala na kierowanie przekazu reklamowego do osób, które faktycznie są nim zainteresowane. Ma to swoje przełożenie również na kwestie finansowe, gdyż budżet przeznaczony na działania marketingowe jest maksymalnie wykorzystany.

Segmentacja zapewnia też kilka innych korzyści. Przede wszystkim warto pamiętać, że dzielenie listy na mniejsze elementy powala nimi lepiej zarządzać. Umożliwia też wyselekcjonowanie osób, które po odbiorze skierowanego do nich komunikatu marketingowego (np. wiadomości e-mail) podejmują określone działania. To również doskonały sposób na to, aby dokonywać szczegółowych analiz, wyciągać wnioski z podejmowanych działań, optymalizować kampanię.

Kryteria segmentacji klientów

Kryteria segmentacji bazy danych w segmencie B2C mogą być różne i w dużej mierze zależą od potrzeb firmy, a także specyfiki grupy docelowej. Do podstawowych kryteriów w tym przypadku zaliczamy m.in. dane demograficzne (np. wiek, płeć, adres), informacje na temat stanu cywilnego, wykształcenia, zatrudnienia, zarobków, a także informacje o preferencjach zakupowych, przyzwyczajeniach i zachowaniach konsumenta, stylu życia, liczbie członków rodziny, religii itd. Możliwości jest naprawdę wiele.

Istotny jest również status klienta: nowy, potencjalny, obecny i nieaktywny.

Kryteria segmentacji firm

Segmentacja jest istotna również w przypadku prowadzenia działań marketingowych B2B. Kryteria segmentacji firm dotyczą najczęściej m.in. lokalizacji, obrotów, wielkości. Dzięki temu w łatwy sposób można podzielić bazę danych firm na różne segmenty, np. mali , jedno- lub kilkuosobowe (SOHO), małe i średnie (SME), duże firmy (CORPO). Kluczowe znaczenie odgrywają również kryteria branżowe.

Nie trać więcej czasu!

Podpowiemy ci jakie rozwiązania dobrać abyś docierał do odpowiednich osób decyzyjnych.

Chcę się skonsultować