Budowa od podstaw czy zakup – który sposób pozyskania bazy danych jest korzystniejszy?

bazy danych

Podstawą rozpoczęcia działań marketingowych jest posiadanie bazy danych odbiorców. Można to zrobić na dwa podstawowe sposoby: zbudować własną bazę lub kupić od podmiotu zewnętrznego. Pierwsza metoda to wymagający i długotrwały proces. W drugim przypadku mamy szansę szybkiego pozyskania danych z perspektywą równie sprawnego wdrożenia kampanii i uzyskania efektów, chociaż rozwiązanie to wymaga zachowania pewnej ostrożności.

Budowa własnej bazy – czasochłonne, ale satysfakcjonujące przedsięwzięcie

Decydując się na budowę własnej bazy, trzeba uzbroić się w cierpliwość. W zdecydowanej większości przypadków jest to przedsięwzięcie wymagające czasu, zaangażowania i umiejętności. Nie jest to jednorazowa akcja, lecz długotrwały i powtarzalny proces, który trzeba stale analizować i optymalizować. To wymaga stosownych narzędzi i wiedzy.

Niewątpliwie jednak jest to rozwiązanie, które – przy przemyślanym prowadzeniu działań – daje szansę na zgromadzenie wartościowych danych, a więc i wysoką konwersję.

Wykorzystaj potencjał bazy danych i docieraj do klientów!

Różne metody budowy własnej bazy danych

Jest wiele metod budowania bazy danych i zwykle trzeba przygotować się na użycie co najmniej kilku z nich. Do najczęściej wykorzystywanych zaliczamy m.in.:

  • własna strona internetowa,
  • content marketing (marketing treści),
  • konkursy i ankiety,
  • media społecznościowe,
  • newsletter,
  • powiadomienia web push,
  • boty na messengerze.

Oczywiście to tylko kilka wybranych przykładów, gdyż narzędzi i sposobów do pozyskiwania danych jest wiele. Ważne jest, aby dobrać takie rozwiązanie, które pozwoli na zgromadzenie najbardziej wartościowych danych.

Zakup bazy danych – sposób na szybkie pozyskanie wartościowych danych

Ten sposób wykorzystywany przede wszystkim przez firmy, które nie posiadają jeszcze własnych optymalnie rozbudowanych zasobów danych. W praktyce jednak tak naprawdę każde przedsiębiorstwo, które chce szybko wdrożyć i przeprowadzić kampanię skierowaną do konkretnej grupy odbiorców z segmentu B2B lub B2C, może zdecydować się na to rozwiązanie.

Jednak podobnie jak w przypadku samodzielnej budowy, tak i przy zakupie kluczowe znaczenie odgrywa jakość bazy danych, która tak naprawdę determinuje efektywność późniejszych działań. Wszelkie informacje w pozyskanych zbiorach muszą być przede wszystkim aktualne. Warto też sprawdzić, jaki jest rodzaj danych, przykładowo: czy adresy mailowe są ogólnofirmowe, czy imienne. Zatem również przy zakupie bazy danych trzeba wykazać się czujnością i ostrożnością, chociaż gdy uda nam się pozyskać cenne dane, możemy je wykorzystać niemal od razu.

Wykorzystaj potencjał bazy danych i docieraj do klientów!

O czym pamiętać kupując bazę danych?

Kupno gotowych baz danych wiąże się z pewnym ryzykiem, więc w tym przypadku szczególnie ważne jest, aby nawiązać współpracę z firmą, która sprzedaje wartościowe i legalnie pozyskane dane. Warto też upewnić się, co do jakości danych – tylko zweryfikowane i dostosowane do naszych indywidualnych potrzeb dane pozwolą osiągnąć oczekiwane rezultaty. Przed ostateczną decyzją należy dowiedzieć się, jakie są kryteria wyboru bazy, ilość wygenerowanych rekordów oraz ich specyfika. 

Nie trać więcej czasu!

Podpowiemy ci jakie rozwiązania dobrać abyś docierał do odpowiednich osób decyzyjnych.

Chcę się skonsultować