Budowa od podstaw czy zakup – który sposób pozyskania bazy danych jest korzystniejszy?
Podstawą rozpoczęcia działań marketingowych jest posiadanie bazy danych odbiorców. Można to zrobić na dwa podstawowe sposoby: zbudować własną bazę lub kupić od podmiotu zewnętrznego. Pierwsza metoda to wymagający i długotrwały proces. W drugim przypadku mamy szansę szybkiego pozyskania danych z perspektywą równie sprawnego wdrożenia kampanii i uzyskania efektów, chociaż rozwiązanie to wymaga zachowania pewnej ostrożności.
Budowa własnej bazy – czasochłonne, ale satysfakcjonujące przedsięwzięcie
Decydując się na budowę własnej bazy, trzeba uzbroić się w cierpliwość. W zdecydowanej większości przypadków jest to przedsięwzięcie wymagające czasu, zaangażowania i umiejętności. Nie jest to jednorazowa akcja, lecz długotrwały i powtarzalny proces, który trzeba stale analizować i optymalizować. To wymaga stosownych narzędzi i wiedzy.
Niewątpliwie jednak jest to rozwiązanie, które – przy przemyślanym prowadzeniu działań – daje szansę na zgromadzenie wartościowych danych, a więc i wysoką konwersję.
Wykorzystaj potencjał bazy danych i docieraj do klientów!
Różne metody budowy własnej bazy danych
Jest wiele metod budowania bazy danych i zwykle trzeba przygotować się na użycie co najmniej kilku z nich. Do najczęściej wykorzystywanych zaliczamy m.in.:
- własna strona internetowa,
- content marketing (marketing treści),
- konkursy i ankiety,
- media społecznościowe,
- newsletter,
- powiadomienia web push,
- boty na messengerze.
Oczywiście to tylko kilka wybranych przykładów, gdyż narzędzi i sposobów do pozyskiwania danych jest wiele. Ważne jest, aby dobrać takie rozwiązanie, które pozwoli na zgromadzenie najbardziej wartościowych danych.
Zakup bazy danych – sposób na szybkie pozyskanie wartościowych danych
Ten sposób wykorzystywany przede wszystkim przez firmy, które nie posiadają jeszcze własnych optymalnie rozbudowanych zasobów danych. W praktyce jednak tak naprawdę każde przedsiębiorstwo, które chce szybko wdrożyć i przeprowadzić kampanię skierowaną do konkretnej grupy odbiorców z segmentu B2B lub B2C, może zdecydować się na to rozwiązanie.
Jednak podobnie jak w przypadku samodzielnej budowy, tak i przy zakupie kluczowe znaczenie odgrywa jakość bazy danych, która tak naprawdę determinuje efektywność późniejszych działań. Wszelkie informacje w pozyskanych zbiorach muszą być przede wszystkim aktualne. Warto też sprawdzić, jaki jest rodzaj danych, przykładowo: czy adresy mailowe są ogólnofirmowe, czy imienne. Zatem również przy zakupie bazy danych trzeba wykazać się czujnością i ostrożnością, chociaż gdy uda nam się pozyskać cenne dane, możemy je wykorzystać niemal od razu.
Wykorzystaj potencjał bazy danych i docieraj do klientów!
O czym pamiętać kupując bazę danych?
Kupno gotowych baz danych wiąże się z pewnym ryzykiem, więc w tym przypadku szczególnie ważne jest, aby nawiązać współpracę z firmą, która sprzedaje wartościowe i legalnie pozyskane dane. Warto też upewnić się, co do jakości danych – tylko zweryfikowane i dostosowane do naszych indywidualnych potrzeb dane pozwolą osiągnąć oczekiwane rezultaty. Przed ostateczną decyzją należy dowiedzieć się, jakie są kryteria wyboru bazy, ilość wygenerowanych rekordów oraz ich specyfika.